Uppsala

Uppsala

söndag 23 mars 2014

Sanning och moral - Philosophy now 100

En artikel av Joel Marks i Philosophy Now.

Joel marks angriper i en serie artiklar Moralitet - att man bestämmer sig för att vissa handlingar, lite oberoende på sammanhanget, är fel. I den här artikeln tar han upp det här med att man försöker övertyga om något man tycker är riktigt, inte med förbud, utan med fakta. Med vad man tycker är sanningar.

Han kommer ganska snabbt fram till, att det går ju ofta inte så bra. Det blir ju ofta att folk angriper ens fakta lika mycket som själva saken man försöker övertyga om. Och då ramlar han ned i - är det jag tycker vara fakta verkligen fakta? Finns det inte skäl att angripa sina sanningar lika mycket som sin moral.

Det blir något jag känner igen från vad jag lärt mig av samtalsteknik allmänt, men att det även skall omfatta samtalet med sig själv  - att man använder "jag anser" eller "jag tror", istället för "det är så att". Att man blir mer försiktig med att något "är sanning". Och att man inte ställer sig på den "sida som har rätt"

.........

Det är väl ingen kioskvältare egentligen. Att man är försiktig med sanningen. Men försiktigheten kan ju hamna i att man inte vågar ta ställning alls. Dock - det finns olika sätt att ta ställning. Väldigt, väldigt populärt är att ta ställning för det ena eller det andra i en konflikt där det egentligen inte finns svar. Som chef och förälder kan man inte göra så. Där är det - upp med alla fakta på bordet och gör en kompromiss. Varför kan man inte resonera så, även i politiken, på forum, i diskussioner?

När jag läser artikeln tänker jag en hel del på Kant, och "saken för sig, saken för mig" att verkligheten  inte är som vi uppfattar den. Och jag tänker på Ayn Rand som jag också läser nu, som hatar Kant och tycker att hans tänkande resulterar i, och har lett fram till en syn där man inte vågar tro på det man ser. Rand tycker tvärt om att verkligheten är den en kritisk människa ser som förnuftig. Jag säger - båda har rätt på sitt sätt, de strävar nog åt samma håll. Men det är jobbigt att inte kunna gosa in sig i sanningar, visst är det det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar