Uppsala

Uppsala

lördag 29 mars 2014

Läst en del Ayn Rand

Tja, vad skall man säga. Det är något friskt med hennes filosofi i alla fall. Skulle vilja kategorisera henne bland de personer som skall höras men bara lagom mycket. Jag gillar hennes grundsyn på metafysiken, att det som är är. Att man accepterar det man verkligen tror på. Och inte bara är räddhågsen. Visst, kanske lite jobbigt med filosofihistorien, paradigmskiften och vetenskapens framgångar. Men som man lever sitt liv - man tar ansvar för det. Och gömmer sig inte för det man seriöst tror är riktigt.

Nu läser jag inte Atlas Shrugged, håller mig till mer filosofiska skrifter, har inte läst så mycket än. Första intrycket är att hon ifrån ganska stabilt resonemang vad det gäller metafysik och moral sen glider in i en massa ganska vågade slutsatser om hur sen ett samhälle skall byggas, och vad som i något slags större perspektiv är rätt och fel för en människa att göra.

Brukar alltid ta reda på en del om vilken bakgrund filosofer jag läser har. Att hon var en flicka från ett välbärgat judiskt hem, som fastnade i Ryska revolutionen, kom loss till USA, och blev impad - känns som det hos skriver ligger helt i linje med det. Att någon söker en värld som är gynnsam för den bakgrund man har, gör det denne trovärdig? Kanske inte. Men läsvärd, om man förstår i vilken kontext texter av personen har skrivits i.

Man är ansvarig, man gör val man står för, man söker det metafysiskt givna. Man respekterar en människas rätt att leva det liv personen vill leva. Och man tar hand om sig själv samtidigt som man respekterar andras rätt att göra det. Så långt bra. Hoppas få läsa lite om hur hon ser på det här med att man föds med olika förutsättningar. Och det skall bli intressant att vidare få studera hennes egoism och nattväktarstat.

Kul att läsa om hennes syn på andra filosofer. Så långt jag läst är Aristoteles något alldeles fantastisk medan Rawls och Kant inte är vatten värda. Har inte läst så mycket Kant, men det jag läst gör mig rätt säker på att man kan läsa honom lite annorlunda än vad Rand gjorde. Även om han inte predikade rationalismens och tvärsäkerhetens primat.

Min läsning av henne har fått mig att nosa på Rawls och Nozick. Lägger dem i pipen.

Lite skoj att läsa henne, efter att ha läst "Peoples History of USA" av Zinn. Som ger en bild av USA's historia utifrån de fattigaste och förtrycktas synvinkel. Man får börja pussla med intrycken från dessa två och se vad man kommer fram till.

Zinn var liksom Rand av judiskt/slaviskt ursprung, men växte upp som fattig grabb i New York. Figures.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar