Uppsala

Uppsala

söndag 23 mars 2014

Att lära sig filosofi som fullvuxen

Jag började med läsa filosofi för sex år sedan. Huset var ombyggt, barnen inte små längre, det fanns tid för att göra något eget. Egentligen var det väl inte direkt filosofi jag var ute efter, jag gick 15 poäng idehistoria på universitetet här i Uppsala på kvällstid, efter jobbet. En fantastiskt spännande kurs, men idehistorikerna lämnade filosofin nånstans då man tyckte att vetenskapen tagit över. Det här irriterade mig, och jag beslöt mej för att börja läsa filosofi själv. Vi hade fått skaffa en del allmäna filosofiska verk, och jag läste något mer, men snart gled jag in på att läsa originalverk av "de stora". Det är en härlig intellektuell utmaning, lättläst är det ofta inte, och man lär sig väldigt mycket under processen

Man kan undra varför jag inte hoppade på det då jag gick skola/universitet. Men jag är av enkel familj och även om jag hade "lätt för mig" var det inte tal om att läsa nåt för att det var kul. Jag och brorsan var första i släkten som läste eftergymnasialt. Nåt man får ett jobb på var vad som gällde. Och datorer var ju hyfsat kul, så ingenjör fick det bli. Även om humanistiska grejer var mycket roligare.

Har hunnit läsa verk av Platon, Kant, Nietzsche, Bergson, Sartre, Russell, Wittgenstein, Heidegger, Popper. Lite parallellt med att jag försöker lära mig mer allmänt om filosofi, prenumrerar på tidningar, deltar i filosofiska forum online och är med i Akademiska Föreningen i Uppsala, lyssnar på Filosofiska Rummet i Radio och annat.

Jag har märkt att det lätt bara blir så, att man läser och så blir det inte mycket mer med det. Att man inte ordentligt analyserar det man läst. Så jag har startat den här bloggen för att sammanfatta det jag läser, och försöka smälta det. Lite som en dagbok över mitt läsande.
Sen kanske, försöka börja formulera något eget. Lämna sargen och komma ut på isen. Så vi får se vad det blir...

Den här är naturligtvis mest för min egen skull. Men kan någon komma att läsa, inspireras och komma med kommentarer är det givetvis jätteskojigt.

1 kommentar:

  1. Lycka till!
    Klickade hit mig från filosofiforum. Jag började själv blogga 20:e november i fjol. Första inlägget var http://christerbroden.wordpress.com/2013/11/20/197/

    Det dröjde ett bra tag innan någon upptäckte mig, och ännu längre innan jag fick någon kommentar. Jag uppsökte andra bloggar att kommentera och påpeka, att om just den saken har jag skrivit något.

    Jag har nu blivit länkad av några. Dessutom har min bloggs adress http://christerbroden.wordpress.com hamnat i diverse kommentatorsfält.

    Du får vara lite tålmodig i början. Skriv! Jag har fått ihop 31 inlägg. Det blev lättare att skriva, när läsarna äntligen började komma. Men det gäller att få klatschiga rubriker.

    Mitt första inlägg "Hur ser blicken ut" har blivit betittat 66 ggr. Tre inlägg "Feminism i Bibeln" har bara betittats en gång var. Däremot har det idag publicerade "Vem skrev Johannesevangeliet?" redan blivit läst 11 gånger.

    Skillnaden kan bero på, att jag delat upp det sista inlägget i små kapitel med rubriker som lockar den, som först bara ögnar igenom.

    Det var lite erfarenheter och råd. Och som sagt, Lycka till!

    SvaraRadera