Uppsala

Uppsala

onsdag 10 januari 2018

Jordan Peterson Biblical Series VIII - The Divine

Den här delen av Petersons föreläsningar rör sig i tiden mellan Noa och Abraham. Jag sammanfattar vad han sagt, ger sen lite egna reflektioner.

Efter Syndafloden dricker sig Noa full och somnar naken. Ham hittar honom.
Nakenhet skall symbolisera utsatthet. Och att hitta sin far naken är att se ner på patriarkatet. Då gäller det att vara försiktig, och inte bara säga att patriarkatet är dåligt. Överhuvudtaget är det viktigt att ha respekt för sin kultur och bibeln är en del av den.

Babels torn och språkförbistringen. Hur skall man förstå den historien? Bibeln skall läsas som gud alltid har goda avsikter. Mesistofeles har nihilismens budskap att det vore bättre att inte ha fötts. Miltons Paradise Lost tar upp Satan som en intelligent person. Kommunisterna och Satan vill ta bort det transcendenta, det gudomliga. I kapitalismen stämmer det, med Pareto, som Marx säger att de rika blir rikare. Men blir system för orättvisa, för stora, så kollapsar de. Och det vill Peterson koppla till babels torn. Utopiska stater är ingen bra ide. Vi blir galna (säger Peterson) om vi bara får gå och dega, med referens till proletariatets diktatur, där alla bara skulle mysa. Vi behöver krav och kaos.

( egen synpunkt : Frågan är om globaliseringen och nationaliseringen har med detta och göra. )

Kritik är viktigt för att sålla bort det dåliga, inte för att förinta
Vi behöver kaos för att fungera bra. En tenta.

Stora system är svåra att styra, så hur skall man förhålla sig om man vill göra ändring. Gör det inom det du känner till. Fixa sig själv är svårt, fixa familj svårare, hur skall du kunna ändra världen? (Men du kan ju påpeka fel)

En lång utläggning om psykedeliska drogers positiva verkan på cancerpatienter. (Han säger att det verkar positivt på dem, jag undrar - är det inte positivt just därför att de har det dåligt. Parallellen med Morfin för folk med smärta). God Helmet mm

Och sedan en längre utläggning om Freud och Jung. Peterson beundrar Freud som den banbrytande för det undermedvetna men han ser att Jung hade rätt i att hjältehistorier och religiösa upplevelser har en viktig funktion för att göra oss starka. Det orsakade tydligen brytning mellan Jung och Freud.

Rekommenderar Robert Crumb-dokumentär. Filmare i Flowerpowerkollektiv.

Långt om Jung. Utgår från  folks drömmar, där de kan påverka sin dröm, visar sig vara kunna påverka drömmen där det är svårast. Skrev svart och röd bok om sina samtal med fantiserade personer. Visar sig att man skall söka efter sina svar där det är som svårast

Friedman har analyserat bibelns och andra liknande skrifters progression och det tycks vara mot en människa som tar mer och mer ansvar. Peterson ser en koppling mellan det och hur människan efter att i årtusenden har varit statiska tycks har satt igång med utvecklingen (koppling till Hegels ide om Historisk utveckling).

----------------------

Konkurrensen mellan det liberala och det rättvisa är ju en evig kompromiss, inte mycket mer att säga om det.  Patriarkatet och hiearkierna. Ordning och reda? Jag vet inte om det, riktigt. Men att börja med att fixa till sig själv innan man fixar världen? Peterson själv är ju inte direkt felfri på det personliga planet, men man skall nog vara torr bakom öronen innan man säger vad som är rätt mer globalt. Eller snarare försöker göra analyser av saker.

Det här med det psykoanalytiska är spännande! Att kunna nå sitt undermedvetna, att förstå våra myter. Hur kan det hjälpa mig att bli en bättre människa, att hitta de vägar där jag har störst energi?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar